Ismertető
A projekt teljes neve: Kultúrateremtő kreativitás Békés megyében
Pályázati azonosító: TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0057
A projekt megvalósításának ideje: 2012.09.01. - 2014.06.30.
A projekt fenntartási időszaka: 2014.07.01. - 2019.07.01.
Támogatás összege: 29 138 940 Ft
Projektismertető:
A Békés Megyei IBSEN Nonprofit Kft. 2012. szeptember 1-jén Kultúrateremtő kreativitás Békés megyében címmel indított projektjét 2013. július 1-jével a Nemzeti Művelődési Intézet vette át.
Az Európai Unió által finanszírozott projektben két tanéven keresztül új, kreatív programokkal színesedett Békés megye öt közoktatási intézménye. A tevékenységek a „Kultúrateremtő kreativitás Békés megyében” című projekt keretében valósultak meg mintegy száz hátrányos helyzetű, valamint kiemelt tehetséggel rendelkező tanuló részvételével.
Mitől is volt „kultúrateremtő” a „kreativitás”? A kreatív ipar négy területét érintették a programok, ezek: kézművesség (fazekas és bőrműves csoportok), képzőművészet, előadóművészet (néptánc és színjátszó csoportok), elektronikus sajtó. Mind a négy területen két-két csoport kompetenciafejlesztése valósult meg.
Mindegyik csoport három szakaszban sajátíthatta el az adott művészeti ág sajátosságait és gyakorlatát. Az elméleti részben a „műveléshez” szükséges háttéranyagot tanulták meg a diákok, amit a kreatív szakaszban azaz a gyakorlatban is elsajátíthattak, majd tehetségüket továbbfejlesztették a produktív-marketing szakaszig, ahol a diákok a megszerzett tudásukat mutatták be valamilyen kézzelfogható (pl. festmény) vagy „szemmellátható” (pl. koreográfia) produktum formájában. A végső „termékek” a programok végén egy kiadványban, illetve a projekt saját honlapján kerültek bemutatásra.
A kreatív foglalkozássorozatok alatt bekövetkező kompetenciafejlesztés hatását pedagógiai értékelési szakértők vizsgálták. A tanulókat pályaorientációs szakemberek is segítették, börzék is megvalósításra kerültek, így a pályaválasztás előtt álló gyerekek képet kaptak arról, hogy tehetségüket milyen formában kamatoztathatják a továbbiakban, legyen szó főiskoláról, egyetemről vagy akár a munka világáról. Elvégre a kreativitás sohasem csak addig tart, míg épp az ecsetet fogják, vagy a színpadon táncolnak. Az alkotás kihat a személyiségük egészére. A projekt szervezői, a pedagógusok és a közreműködő további szakemberek ennek szellemében igyekeztek a diákok kreatív útjait egyengetni.
A Szent-Györgyi Albert Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban képzőművészeti kompetenciafejlesztés valósult meg Novák Attilával. A Békés Megyei Tisza Kálmán Közoktatási Intézmény az elektronikus sajtó iránt érdeklődő diákokkal indított csoportot, a kreatív ipar felé vezető útjukat Moldován-Garas Helga egyengette.
A Kézműves Szakiskola és Művészeti Alapiskolában fazekas és bőrműves foglalkozássorozatok valósultak meg. A fazekas tehetségekkel Barcsay Andrea foglalkozott, a bőrművesekkel pedig Éber Tamás készített szebbnél szebb tárgyakat.
A Békés Megyei Harruckern János Közoktatási Intézményben Hegedűsné Farkas Lilla és Farkas Tamás néptáncpedagógusok tanítottak, a Békés Megyei Hunyadi János Közoktatási Intézményben a színjátszók különóráit Duma Zsolt vezényelte.
A Nemzeti Művelődési Intézet 2014. június 26-i zárókonferencián mutatta be a projekt tevékenységeit, eredményeit, valamint szó volt a 2014-2020-as időszakra vonatkozó Európai Uniós pályázatokról, a közoktatási rendszerrel való partneri és együttműködési lehetőségekről, a Nemzeti Művelődési Intézet kiemelt projektjeiről.